گزارش رادیوگرافی

عکس دندان یا رادیوگرافی، نقش مهم و بارزی را در تشخیص دندان پزشکی ایفا می کند. عکس دندان، مناسب ترین ابزار برای تشخیص مشکلات مربوط به دهان و دندان است. تشخیص پوسیدگی، یکی از رایج ترین و عمومی ترین کاربردهای رادیوگرافی محسوب می گردد.

رادیوگرافی برای پوسیدگی هایی که به هر دلیلی از چشم دندان پزشک دور می ماند، و قابل تشخیص با چشم مسلح نمی باشند، شیوه ای بسیار مفید و کاربردی است. وجود یا عدم وجود پوسیدگی هم علاوه بر رادیوگرافی، کار دقیق و در عین حال حساسی می باشد.

عکس دندان، در تشخیص و درمان مشکلات دهان و دندان، عفونت های دندان و کیست های دهانی ابزاری کارآمد و مفید محسوب می شود. بروز کیست های دهان و دندان، باعث ایجاد احساس نگرانی برای اکثر افراد می شود، اما این نگرانی با استفاده از عکس دندان، تا حدی بسیار زیادی قابل کنترل می باشد.

برخی از دستگاه های رادیوگرافی مدرن تشخیص دقیق کیست ها، شیوع، عمق و گسترش آنها را به خوبی نمایان می سازد. با استفاده از رادیوگرافی، دندان نهفته زیر لثه و استخوان، قابل شناسایی و تشخیص می باشد.

یکی دیگر از کاربردهای عکس دندان، تشخیص شدت و گسترش بیماری های مربوط به لثه و اجزای دور دهان است. همچنین با کمک رادیوگرافی، وجود جرم های شدید زیر لثه و بین دندان ها، کاملا قابل مشاهده و شناسایی می باشد.

رادیوگرافی دندان در زمینه صدمات وارد شده به استخوان های صورت، فک و دندان ها، بسیار کمک کننده و تاثیر گذار است. چرا که بیشتر شکستگی های فک و دهان به وسیله این ابزار کاربردی، قابلیت تشخیص و دیدن را دارد.

در درمان ریشه دندان یا عصب کشی، نیاز مبرم و ضروری به عکس دندان، در زمینه کسب اطلاعات لازم برای کانال های دندان، تعداد، شکل و سایر موارد مربوط به ریشه ها می باشد.

همچنین عکس دندان در درمان ارتودنسی، به منظور تشخیص ناهنجاری های فک، صورت و تشخیص ضایعات دندانی بسیار مفید و کاربردی است.