( CBCT ( Cone Beam-CT

مقطع‌نگاری رایانه‌ای با اشعهٔ مخروطی( Cone beam computed tomography)

CBCT دندانپزشکی از پیشرفت های بسیار مهم در تکنولوژی تصویربرداری دندان می باشد. این روش جدید امکان مشاهده سه بعدی نسوج نرم و سخت را بدون تغییر در اندازه ها: Distortion و یا بزرگنمایی: Magnificationامکان پذیر ساخته است و اطلاعا ت حاصله با تکنیک CBCT در تشخیص, طرح درمان و انتخاب روش مناسب مکانوتراپی نقشی بسیار موثر و دقیق ایفاء می نمایند. بدین صورت که از ترکیب اسکن سطحی: Surface Scanning و اسکن”تحت سطحی-حجمی” Sub- Surface Volumetric Scanning ماتریکس سه بعدی بوجود می آید که بنحوی دقیق مدل آناتومیکی نسوج سخت و نرم صورت و جمجمه بیماران را طراحی نموده و قابل رؤیت می سازد.

CBCT تکنیک تازه‌ای از تصویر برداری در علم دندان‌پزشکی است که به معنی تکنیک سی تی اسکن با اشعه مخروطی (cone beam CT) است.تصاویر تولید شده توسط CT با اشعه مخروطی بسیار مشابه تصاویر تولید شده توسط CT مورد استفاده در پزشکی می‌باشد و از انجایی که بسیاری از مردم با CT اشنایی دارند، لذا برای درک بهتر ابتدا به شرح مختصری از کاربرد CT در پزشکی می‌پردازیم:
CT در پزشکی برای بررسی ساختارهای داخلی بدن بدون روی هم افتادکی ساختمانهای مجاور (overlap) استفاده می‌شود.
در CT امکان بررسی بافت نرم و سخت بطور همزمان وجود دارد ولی یکی از مشکلات عمده CT دوز بالای اشعه آن است.
CT با اشعه مخروطی با دوز اشعه بسیار بسیار کمتر ساختارهای استخوانی درون ناحیه سر و گردن را به نمایش می‌گذارد.
این دستگاه حجم کمی را اشغال می‌کند و نیاز به تجهیزات وسیع CT را ندارد. CT با اشعه مخروطی در جایگذاری ایمپلنت‌های دندانی، بررسی دندانهای نهفته، شکستگی‌های استخوانی و بررسی تومورهای استخوانی استفاده می‌شود